* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.*

Monday 27 June 2011

Berpuasa Sambil Menjayakan Penyusuan

Pejam celik pejam celik , ramadhan makin hampir. Ramai ibu2 yang menghantar email dan mesej bertanya apakah supplement yang membantu penyusuan? Sebenarnya antara supplement yang banyak membantu sepanjang penyusuan ibu dulu ialah alfalfa dan performance. Oh ya, ada yang bertanya bagaimana dengan supplement lain seperti vitalea, b complex dan vitamin C? Ibu ringkaskan dalam jadual yang mudah buat rujukan ibu yang bakal berpuasa dan bakal menggantikan puasa...



Waktu sahur:

Selepas makan nasi atau apa jua juadah bersahur serta kurma , tambahkan minuman Performance dan ESP( Gabungan terbaik ) dan makan 3 biji Alfalfa .


Waktu Berbuka:

Berbukalah dengan juadah berbuka seperti biasa disertai kurma , tambahkan juga  dalam menu minuman Performance dan ESP ( untuk dapatkan better result ) dan 2 biji alfalfa.


Sebelum tidur:

Amalkan minum segelas ESP  dan vitamin lain iaitu Vitalea@multivitamin, B complex dan Vitamin C.

Inilah jadual paling mudah untuk diamalkan. Hanya bancuhkan 1 sudu besar ESP dan 1 sudu besar Performance ke dalam 250 ml air. Boleh buat lebih pekat mengikut citarasa si ibu.

Vitamin ini membantu badan ibu sentiasa bertenaga dan tidak kehausan sepanjang berpuasa. Terdapat pendapat yang mencadangkan pengambilan 100plus sepanjang berbuka namun minuman ini berkabornat dan boleh menggangu sistem perut di mana boleh menyebabkan si ibu dan anak menyusu mengalami keragaman perut jika diambil dalam kuantiti yang banyak.


Untuk berpuasa dan menyusukan anak, si ibu perlulah mempunyai kesihatan yang optimum. Bagaimana nak menghasilkan susu dengan baik dalam keadaan sakit? Maka penjagaan makanan sangat penting. Sebelum berpuasa pastikan si emak jangan sesekali skip makan. Ambil meal seimbang dan jika mampu dapatkan supplement bagi membantu badan si emak mendapat semua keperluan vitamin yang tidak dapat dipenuhi melalui makanan yang diambil tadi. Pengambilan air juga sangat penting demi memastikan si ibu tidak dehydrate.


* Pengambilan supplement yang disyorkan bagi persediaan menghadapi bulan puasa ialah 
ESP- membantu penghasilan susuibu dengan cepat apabila pengambilan air yang mencukupi.
Performance Drink- membantu keseimbangan kandungan gula dalam darah si ibu agar tak mudah pengsan apabila berpuasa sambil menyusukan anak. Selain itu ia membantu agar badan ibu tidak dehydrate sepanjang berpuasa. *boleh diambil pada hari tidak puasa juga.
Alfalfa- well known as a milk booster. Kandungan protien di dalamnya membantu penghasilan susuibu dengan cepat. Option lain bagi yang kurang berkemampuan untuk mendapatkan ESP.
Basic vitamin- Multivitamin, B complex dan Vitamin C.


Pengambilan vitamin ini sebelum puasa sangat digalakkan kerana :
1. Supplement yang disyorkan membantu penghasilan susuibu dengan cepat jika pumping session yang konsisten dan air yang mencukupi.

2. Susuibu akan lebih pekat. Anak akan minum kurang tetapi cepat kenyang. Dengan ini si ibu mudah buat stok ebm.

credit


 
Mengandungi 539g , boleh diminum sehingga 2 sebulan tau..!

Mengandungi 850g, boleh diminum sehingga 2 - 3 bulan..Memang berbaloi!


Mahu mencuba ESP dan Performance Drink? Boleh sms di 019-5257274 atau emailkan saya di syikin.nazri@yahoo.com atau pm saya di Facebook Kikin Nazri untuk mendapat harga yang istimewa.

No comments:

Post a Comment

...Saya Suka Cantik & Sihat...