* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.*

Wednesday 13 April 2011

Harith kembung perut @ colic?

Baru2 ni saya n hasben mengalami pengalaman baru di mana baby Harith asyik menangis jer dalam tempoh yang lama..kebetulan masa tu kami ade kat kampung sebelah saya kat Teluk Intan..panik gak kami dibuatnye..tak penah2 jadi camtu sejak Harith dilahirkan..sampai merah2 muka n serak2 suara dia menangis..
kesiannye saya tengok baby kesayangan saya tu..rasa nak menangis pun ade..menyusu pun dia tanak..itu yang buat saya takut..sebelum ni bila Harith menangis, saya suakan breast dengan mudahnye dia menyusu..
puas saya dan hasben pujuk..dukung dia..peluk dia..masih lagi tak berhenti dia menangis..segala surah ayatul Qursi..3 Qul..Al-Fatihah..dibacakandan ditiupkan pada ubun2 Harith..mana la tahu ade gangguan sesuatu..aircond dan kipas kat ruang tamu memang tak dapat sejukkan dia..alahai..opah (mak saye) yang tengah sibuk memasak di dapur masa tu terus datang kepada Harith cuba untuk pujuk dia..tapi masih tak berhenti..mak saye kata Harith kembung perut..opah terus cuba mententeramkan Harith dengan cara menuam perut dan menyapu minyak telon ke perut Harith..memang itu amalan saya setiap kali lepas mandikan Harith..tp masih lagi tak mahu berhenti menangis..opah cuba dengan mengambil air yang sudah dibacakan surah Yassin..air tu memang sentiasa ade di rumah di mana telah dibacakan oleh opah surah Yassin berkali2..memang tu menjadi amalan opah tiap kali membaca Yassin, air akan ditadahkan..air itu disapukan di seluruh badan dengan harapan dan izinNya Harith akan berhenti menangis dan akhirnya Harith mahu menyusu..itupun dengan cara posisi duduk!..sebabnye Harith tak boleh langsung dibaringkan..mesti dia menjerit lebih kuat lagi..caranya dia didudukkan menghadap breast saya..kakinya dikangkangkan seperti memeluk pinggang saya..tak kisah la posisi cam mana pun..asalkan Harith mahu menyusu..Harith kelihatan letih dan berpeluh2..kesian anak mama..terus Harith tertidur..alhamdulillah..berjaya juga memujuknye..

Masa kami sekeluarga makan tengahari..tanya gak pada mak ape sebab jadi camtu..memang biasa ke baby kena kembung..mak kata baby yang minum susu botol slalu senang kena kembung..nyusu badan jarang tapi kena sendawakan baby bila lepas nyusu..tu memang saya slalu buat..mak n ayah kata mungkin berpunca dari pemakanan saya..masa tu baru saya teringat..sehari sebelum hari mengamuk2..saya memang ade makan kacang panjang..durian..bila dah lama kite tak balik kampung, mak mesti la masak yang besh2..masa tu mak masak lemak kerang ngan kacang panjang..masakan tu memang saya suka sejak dulu lagi..ade pulak sambal tempoyak dan ulam2an termasuk la kacang panjang yang mentah..adei..patut laa..pastu ayah lak beli durian kampung..pergghhh dah lama tak makan..pe lagi bantai la makan banyak..sodappp!!..masa dalam pantang dulu telan air liur jela bila tengok orang lain makan..saya memang tahu kacang panjang tu sayuran berangin tapi saya makan jugak..selepas bersalin saya memang kuat berpantang..lepas abis pantang pun saya masih jaga pemakanan saya..makanan sejuk dan berangin saya masih dikurangkan makan..kadang2 ade gak terbabas makan hehe..minum minuman berais pun tak..tapi bila dah lebih sebulan tak balik kampung dan mak masak yang lazat2..saya jadi tak leh kontrol nafsu makan..makan je sume..hehe..memang mak ade tegur masa makan tu..takut nanti anak saya dapat efeknye sebab dia menyusu badan..tengok2 memang betoi..Harith kena colic, kembung perut..kesian anak mama..maafkan mama ye sayang..nak tambah perisa lagi..saya try minum teh cina lak petang tu..adoi..kebetulan famili saya baru balik melancong ke Beijing..ayah ade beli teh dari sana..ayah memang dah ketagih minum teh cina tu..hehe..tapi memang tak nafikan memang lain teh tu..sedap walaupun tak tambah gula..ade la dalam secawan gak saya minum..hahaha..lepas kejadian tu saya tak mahu lagi makan ikut nafsu..akan lebih berhati2 lagi dalam pemilihan makanan..adoyaii..

Kita difahamkan segala sayuran menjalar, sayuran dan buahan yg jenis berongga kat tengah memang berangin, teh & kopi juga dikatakan berangin..bergantung juga kepada ketahanan tubuh badan seseorang tu juga..ade juga saya makan sayuran dan buahan yang dikatakan berangin tapi alhamdulillah Harith okey jer..kena trial and error dulu.. :)

 my Harith Hakim.. :)

No comments:

Post a Comment

...Saya Suka Cantik & Sihat...