* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.*

Wednesday 14 September 2011

Bayi dan Ekzema

Apakah Itu Ekzema? Biasanya bayi yang ekzema, mempunyai dermatitis (kemerahan, kupingan dan
bengkak) pada muka, tangan dan kaki dan badan. Pelipat kelopak mata, leher, siku, lutut atau pergelangan kaki mungkin terjejas dengan lebih teruk. Keadaan ini menyebabkan rasa sangat gatal.

Rawatan: Tiada ubat yang boleh mengubati ekzema sehingga pulih. Mengawal ekzema secara berkesan boleh dibuat dengan mengamalkan sistem rawatan asas yang mudah.
Source: http://www.majalahpama.com.my/Bayi/artikel.asp?art=2009/1203/3473459236&sec=Topik




Saya tau ada ramai ibu-ibu diluar sana yang bayi mereka menghidapi ekzema..Kita sbg ibu tentu susah hati kalau anak2 kita menangis2 akibat rasa gatal yang amat...Huuhuhu...As per Majalah PAMA "Tiada ubat yang boleh mengubati ekzema sehingga pulih"..Aduh..bagaimana pula tu...

But ibu-ibu dont worry...Kita tengok apa kata dari Ibu-ibu Hebat ini...

Yang sebenarnya saya nak cerita tentang ekzema. Sejak lahir, Aisyah dah diserang Ekzema. Apa yang pasti, pasti dia akan menangis sambil menggaru kepala, leher dan bahagian lampin. Saya notice kawasan yang kerap jadi merah-merah ialah di kawasan leher, sekitar bahu dan bahagian lampin. Yang paling teruk ialah 2-3 minggu lepas, setiap malam dia bangun, mengamuk2..atai!atai!. Heran, hari tak panas, badan tak berpeluh pun apsal jadi jugak. Apa nak buat ek. Aisyah jenis yang tidak suka telan ubat.
Berpandukan pengalaman yang dikongsikan oleh Kak N tentang bagaimana beliau merawat anaknya yang ekzema, saya pun cuba cara yang sama. Saya masukkan setengah sudu kecil ESP ke dalam botol susu Aisyah. Semenjak dari hari itu Aisyah tidak lagi menjerit2 di tengah malam. Hampir 3 minggu barulah kesan merah-merah yang menggelikan itu completely hilang. Sekarang ni, saya masih continue masukkan sedikit ESP ke dalam bancuhan susunya setiap malam beserta sedikit Mealshake sekali setiap hari. Ini bagi memastikan Aisyah tidak lagi diserang keradangan kulit yang teruk.

Ini pengalaman dari Kak N pula..
Begitu juga dengan keadaan Addin dan Nasa yang mempunyai masalah gegata dan ekzema.
Ibu akan pastikan mereka ini minum Energizing Soy Protien (ESP) dengan bancuhan Performance Drink (PD) untuk 1-3 kali sehari dengan bancuhan yang moderate iaitu tidak terlalu pekat mahupun tidak terlalu tawar.
ESP sangat membantu mengurangkan masalah yang mereka alami, alhamdulillah.
Sepanjang penyusuan dulu mereka tidak pernah mempunyai masalah ini kerana ibu memastikan akan minum ESP 2-3 kali sehari demi memastikan susuibu cukup bernutrisi untuk mereka. Penyakit ini mula nampak apabila mereka sudah mula mengambil susu formula. Ini ketara protien yang terdapat dalam susu formula adalah bersandarkan protien haiwan. Apabila mereka kurang mengambil susu formula, simpton penyakit mereka juga berkurang dengan nyata.

Credit to Kak N..


Betulkan ESP ni mmg serba guna..Bukan sahaja sesuai utk ibu yang menyusukan anak,mengandung malah untuk mengubati Ekzema pun boleh...Untuk kanak-kanak yang berusia atas 1thn bolehlah diberi secara langsung ESP ni...Tapi bagaimana pula dengan bayi..Takan nak bg minum ESP kan..Nampak tak saya highlightkan merah di atas?


Well, kita semua mmg sedia maklum, untuk ibu-ibu yang menyusukan anak apa yang kita mkn, itulah yg bayi anda rasa!Tak percaya??Untuk bayi-bayi yang mempunyai Ekzema doktor tidak sarankan ibu-ibu memakan seafood..Cubalah makan seafood dan menyusukan anak, sure lepas tu merah2 lah badan si kecil...Betul kan...Sebab itulah ibu-ibu yang mempunyai bayi yang ada Ekzema digalakkan ambil ESP...Nak tau lebih lanjut pasal ESP boleh baca di sini.


Nak tau kebaikan ESP?

Energizing Soy Protein atau nama singkatannya ESP
~ Membina dan memperbaharui sel-sel tisu , hormon dan enzim 

~ Diperlukan oleh mereka yang sentiasa sibuk dan merasa letih, kanak2 yang sedang membesar, wanita mengandung dan ibu2 yang menyusukan anaknya. 

~ Diperlukan untuk kuku, rambut dan kulit. Protein yang berkualiti sudah tentu membantu pertumbuhannya. 

~ Kita dinasihatkan agar mengurangkan lemak dalam makanan harian kita. Tetapi sumber protein biasa kita adalah dari sumber seperti dagng, susu dan keju yang mengandungi lemak yang tinggi. Jadi makanan tambahan protein yang elok yang tidak mengandungi lemak. 

~ Protein juga adalah kunci untuk membantu sistem pertahanan bagi melawan penyakit. 

~ Dalam memilih protein kita perlu memastikan : 

  1. kandungan lemak yang rendah 
  2. mesti mengandungi semua karbohidrat untuk penguasaannya.
  3. semua asid amino yang diperlukan mesti ada nisbah yang efisyen protein (Protein Efficiency Ratio) 2.5
  4. tidak mengandungi bahan pengawet, pewarna, bahan perasa dan pemanis. 

Berminat nak mencuba? Boleh sms di 019-5257274 atau emailkan saya di syikin.nazri@yahoo.com atau pm saya di Facebook Kikin Nazri untuk mendapatkannya!

No comments:

Post a Comment

...Saya Suka Cantik & Sihat...