* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.*

Tuesday 23 August 2011

Sambut Syawal Berpada-pada...Pembunuh dalam Diam...

Hari ini adalah Ramadhan ke 23..sekejap saja rasanya masa berlalu..Lebih kurang seminggu je lagi semua umat islam akan menyambut Hari Raya Aldilfitri..Yang seronoknya raya tahun ni bertambah lagi seorang ahli keluarga saya, si tembam yang tomey yang menjadi kesayangan kedua-dua belah keluarga saya dan keluarga mertua saya..my cute lil baby boy Harith Hakim..! Tahun lepas berdua, tahun ni dah bertiga..Alhamdulillah..
Giliran raya tahun ni di Seremban, lepas tu baru raya di kampung halaman saya di Teluk Intan..raya tahun ni kami sekeluarga memilih tema warna baju meroon..hihi..sedondon la kami nanti.. ;)

Di sebalik keseronokan menyambut hari raya kelak, jangan lupa dengan kesihatan anda dan orang-orang tersayang okay. Membaca entry dari blog Kak N membuatkan saya sedar, beraya biarlah berpada-pada. Jangan kegembiraan bertukar jadi duka pula..Nauzubillah.
_________________________________________________
Credit www.anakkuwiraku.com
Dalam setahun mungkin beberapa kali kita akan bertemu dengan juadah ini namun hanya hari raya sahaja yang kita dapati meriah sekali.




Dalam kita seronok menjamah juadah raya, adakah kita prihatin dengan apa yang kita makan? Masih ingat lagi 14 tahun dahulu, arwah abah saya di serang strok pada malam raya yang kedua. Beliau mempunyai masalah darah tinggi secara kebetulan sehari sebelum raya arwah sangat suka makan satay. Rupa-rupanya dalam diam kadar kolestrolnya meningkat dan menyebabkan tekanan darah meningkat seterusnya merosakkan saraf dalam otaknya maka arwah paralyse selama 2 minggu sebelum terus meninggalkan kami 8 beranak buat selama-lamanya.

Kisah ini menjadikan iktibar buat saya dan suami. Bila nak makan rendang, lemang atau pulut, kami tak berani nak makan banyak sebab tahu kesannya ke atas kolestrol dan jantung. Makan berpada-pada. Sejak awal perkahwinan, keluarga mertua akan pastikan vitamin utama untuk mengurangkan kolestrol wajib ada untuk menampung seluruh keluarga.
Kami akan makan vitamin tersebut dan fokus pada kolestrol terutama musim perayaan yang banyak dengan jemputan rumah terbuka.


Tanpa kita sedari ada sesetengah juadah boleh menyebabkan kandungan lemak jahat dalam salur darah makin meningkat.

Apakah vitamin yang sekurang-kurangnya ada demi mengawal kandungan kolestrol dalam darah terutama dalam mengawal kolestrol jahat iaitu LDL.





Atau jika anda berkemampuan lebih berkemampuan




Secara ringkasnya kepentingan vitamin yang dinyatakan ialah :


Vitamin C sangat perlu dan penting untuk pembuluh darah. Salur darah yang kurang vitamin C ibarat getah paip yang reput dijemur matahari dan bila2 masa sahaja boleh pecah.

Lecithin penting untuk 
proses metabolisma, kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids). Memecah serta mencairkan lemak terutama kolestrol. Menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL).  Membantu kawal paras triglycerides. Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah. Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol.
 
GLA ianya mengandungi vitamin E disamping ianya berfungsi untuk menstabilkan keadaan hormone di dalam tubuh badan kita. Ianya juga membantu membakar lemak di dalam salur darah. Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung. Mengawal kencing manis dan darah tinggi. Mengawal kolesterol dan bagus untuk fungsi saraf.

Vitamin E untuk menguatkan dinding arteri.Menguatkan imuniti tubuh.Memperlahankan proses penuaan.
______________________________________________

Anda bagaimana? Selain daripada Set B, dah tentu saya bawak juga supplement-supplement di atas. Yelah, masa raya nanti bukan tentang susu je kena jaga..Kesihatan en hubby tu pun kena jaga.Maklum lah hari raya.. en hubby penggemar soto..Di Labuan mostly rumah ada soto..Berminyak tu..

Jika anda juga seperti saya yang risaukan kesihatan suami atau ahli keluarga yang lain semasa hari raya kelak, sila hubungi saya untuk mendapatkan harga istimewa.


Boleh email kepada saya di syikin.nazri@yahoo.com atau sms/whatsapp di 019-5257274.

No comments:

Post a Comment

...Saya Suka Cantik & Sihat...