* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.*

Sunday 8 May 2011

B-Complex -Orang Yang Sensitif Perlukannya.

Dari kecil lagi saya biasa dengar...oh tak bagus makan B complex nanti gemuk. Sebab perkataan ini dah didengari banyak kali maka ianya akan tersimpan di dalam memori di bawah sedar kita dan ianya akan menjadi sesuatu yang paling menakutkan terutama apabila badan kita menjadi besar kononnya akibat vitamin B complex tadi.
 
Hakikatnya vitamin B adalah vitamin yang dikenali sebagi vitamin starter plug yang menukarkan gula menjadi tenaga. Apabila makanan  ini tidak ditukarkan sepenuhnya menjadi tenaga, maka risiko kencing manis dan risiko masalah kegemukkan mudah berlaku.
 
Ramai yang beranggapan bahawa mereka tidak memerlukan B complex. Antara penyataan yang biasa kita dengari ;"Oh saya tidak stress." atau "Saya hanya surirumah, mana ada stresss". Hakikatnya keperluan B complex bukan sekadar untuk memastikan kita mampu menangani stress atau tekanan sebaik mungkin, tetapi ia memberi pengaruh yang besar kepada perasaan dan sikap kita secara tidak langsung.

Tahukah anda kekurangan B complex dalam badan boleh menyebabkan anda menjadi seorang yang sensitif, terlalu defensive, minda yang tertutup, keletihan, mudah marah dan mudah merajuk, emosi yang tidak stabil dan paling ketara ialah kemurungan atau kata lain depressed.Selain itu, tanda kekurangan vitamin B ialah sembelit, mudah panik, darah gemuruh, dan kurang selera makan.

Namun tahukah anda B complex dan Vitamin C adalah vitamin yang sangat fragile dan mudah rosak?
B complex dan Vitamin C mudah rosak apabila kita terdedah terlalu lama dalam matahari, apabila kita marah juga menyebabkan dua vitamin ini mudah rosak, pengambilan gula dan kafien yang tinggi, mereka yang mengambil pil perancang keluarga memerlukan keperluan B complex yang tinggi, pengambilan ubat penahan sakit seperti antibiotik boleh memusnahkan b complex yang sedia ada.

Ketidakseimbangan emosi ditambah rasa keletihan yang berlebihan memeng memberi kesan kepada penghasilan susuibu secara tidak langsung. Bila mood tak baik ditambah keletihan akan mengganggu mood ibu nak memerah dan keletihan membuatkan kita memerlukan rehat yang lebih lama dari biasa.

Hakikatnya semua kitra perlukan vitamin ini. Antara kekurangan ketara yang boleh dikesan adalah kulit wajah nampak kusam. Maka keperluan B complex ini tidak boleh dinafikan dengan cara hidup hari ini yang pastinya jauh beza dengan zaman dahulu.

Mari kita lihat kesan pengambilan vitamin ke atas seorang ibu ini :





Beliau berkongsi pengalaman beliau, adakah benar berbeza apabila seseorang itu amalkan supplement dengan mereka yang tidak. Mungkin ada yang berpendapat, dengan masak sendiri setiap hari semua zat mencukupi? Sedarkah kita zat makanan mudah hilang dengan cara masakan, cara penyimpanan dan cara penyediaan kita sendiri sudah membuatkan banyak zat hilang begitu sahaja?

Bukan semua mampu beli vitamin, namun kita ada kelebihan untuk dapatkan dari klinik kerajaan. Namun rasanya jika mampu membeli pam yang  terbaik, barangan bayi yang terbaik, tidak salah untuk kita dapatkan vitamin yang lebih baik dan waktu yang sama memberi vitamin subsidi kerajaan kepada mereka yang benar-benar memerlukan. Renung-renungkan.....
 
Apabila keperluan vitamin ini dipenuhi, maka secara tidak langsung memberi kesan yang besar pada kesihatan individu tersebut. Bagi ibu yang menyusu, apabila badan sihat, kita juga mudah uruskan rumahtangga, menunaikan tanggungjawab seorang isteri kepada si suami, membuat sesi perahan dengan baik, sentiasa bersemangat waja dan bertenaga.


credit


 
Set2 trial pek tidak dijual dicawangan cuma online sahaja. Hubungi saya jika anda berminat untuk mencuba! :)

No comments:

Post a Comment

...Saya Suka Cantik & Sihat...